Sunfab på Elmia Wood 2017

2017-06-20

Elmia Skog 2017 Elmia Skog 2017

Elmia Wood är världens största internationella skogsmässa, både till yta och antal utställare. Sunfab deltog och visade sina viktigaste produkter för skogsentreprenad på mässan som är helt uppbyggt i skogen.

Var fjärde år samlas skogsbranschen i de svenska skogarna söder om Jönköping. I år pågick mässan mellan den 7 till 10 juni. Med över 550 utställare och nästan 42 000 unika besökare från hela världen är Elmia Wood världens största internationella skogsmässa. Sunfab ställde ut och visade upp bl a sina högpresterande pumpar för skogskranbilar, SCPD 76/76 och SVH 130 samt Cartridge-motorn SCM M2.

Stort intresse för slutkundsapplikationer
Under årets mässa fick Sunfab många internationella besökare från hela världen.
– Intresset var stort för sågenheten från JPS Teknik som bygger på vår SCM M2 Cartridge-motor vilken vi visade i vår monter, säger Per Sundin Sales Manager på Sunfab. JPS har med sin sågenhet R5500 förbättrat tidigare teknik på flera punkter. Istället för att pressa sågmotorn maximalt, vilket leder till sänkt verkningsgrad och hög värmeutveckling har varvtalet sänkts till hälften samtidigt som vridmomentet höjts. Sunfab har utvecklat SCM M2 motorn tillsammans med JPS för att få optimal funktion i JPS R5500.

Sunfab SCM M2

– Det är väldigt roligt att se ett stort intresse för de applikationer där våra produkter är installerade, säger Per Sundin. På årets mässa visades även en kättingröjare från Ilsbo Tools, en räckesklippare från Hinnagårds samt en stubbfräs från danska FSI Power-Tech i Sunfabs monter.

Många besökare trots vädret
Vädrets makter var inte nådiga med årets mässbesökare, när mässan startade på onsdags morgonen öste regnet ner. Men trots regnet var det en strid ström av besökare in på mässområdet.

– Det positiva för Sunfab med Elmia Wood är att vi får möjlighet att möta många av våra slutkunder. Det ger oss också en bättre bild av applikationerna där våra produkter ingår, berättar Per Sundin. Vi hade många intressanta besök i vår monter. Det gav oss både bra kontakter och även uppslag på hur vi kan arbeta vidare på marknaden för att öka vår försäljning på skogsentreprenad.

– Sammanfattningsvis blev det här en av våra absolut bästa skogsmässor någonsin trots vädret, avslutar en nöjd Per Sundin.