Ny marknadschef på Sunfab

2017-04-24

Per Olof Ohlsson, Sales And Marketing Director Per Olof Ohlsson, Sales And Marketing Director

Per Olof Ohlsson är ny marknadschef på Sunfab fr o m 27 februari. Per Olof kommer närmast från telekomföretaget Ericsson där han arbetat på olika positioner inom marknad och försäljning under 18 år.

Per Olof är uppvuxen och bosatt i Hudiksvall. Han började sin karriär inom Ericsson för 18 år sedan på Ericsson Cables marknadsavdelning i Hudiksvall. De senaste tre åren har han arbetat för Ericssons globala serviceverksamhet, främst med försäljning och projekt för fiberbaserade bredbandsnät för teleoperatörer och infrastrukturägare. Närmast hade Per Olof tjänsten som Customer Solution Responsible med Telia som huvudkund.

Projekt i Afrika
Mellan åren 2012-2014 arbetade Per Olof med fiberprojekt ibland annat Kenya. Ericssons uppdrag var att bygga upp en komplett infrastruktur med fiber åt landets största mobiloperatör i huvudstaden Nairobi.
– Jag bodde i Nairobi under sex månader 2013 då projektet var inne sin mest intensiva fas, berättar Per Olof. Under den perioden arbetade ca 1 000 personer i projektet med allt ifrån nätplanering, projektledning och färdig installation. Min roll var att se till att projektet kunde genomföras såväl tekniskt som kommersiellt.

Bred erfarenhet av marknad och försäljning
På Ericsson har Per Olof arbetat på flera olika positioner inom marknad och försäljning. Bl a som Key Account Manager, affärsutvecklare och som Business Manager med både produkt- och projektförsäljning inom Fiberaccess. Han har också under flera år arbetat i både Skandinavien och Europa. Genom åren har Per Olof erfarenheter av att arbeta med distributörer och grossister på den Nordiska marknaden.

Strategin ligger fast
Under det närmaste halvåret har Per Olof som målsättning att besöka Sunfabs dotterbolag och ett antal av de större distributörerna runt om i världen. Initialt kommer det inte bli några större förändringar på den fastslagna strategin. Fokus ligger på att öka volymerna på Sunfabs produkter och att fortsätta expandera distributionsnätet runt om i världen.

På fritiden ägnar Per Olof sig åt sina två stora fritidsintressen. Att köra enduromotorcykel i skogen och att spela gitarr i ett hårdrocksband.